„Бюджет 2018 е добър и ще даде възможност за нормалното функциониране на всички държавни органи и институции.“ Това каза на брифинг министърът на финансите Владислав Горанов.

снимка: БГНЕС

снимка: БГНЕС

„Очаквано, след задълбочени дебати и дискусии, правителството днес одобри законопроекта за държавния бюджет за 2018 г. и 3-годишната бюджетна прогноза за периода 2018-2020 г. На заседанието бяха приети и законопроектите за бюджетите на Националната здравноосигурителна каса и Държавното обществено осигуряване за следващата година. Добрата фаза на икономическия цикъл и успокояването в икономическите субекти дават възможност да отчетем един доста сериозен за следкризисни нива растеж“, коментира Горанов.
Комисия по бюджет и финанси
По думите му стратегията на правителството за поетапно намаляване на дефицита и за изпълнение на основните приоритети от правителствената програма са намерили място във финансовата рамка за следващата година. „И по моя оценка съм пристрастен, тъй като съм част от екипа, който е съставял бюджета, той е добър бюджет. Чрез него ще имаме възможност да изпълним основните политически приоритети на правителството в образованието, в сферата на сигурността, социалната и физическата инфраструктура и можем да осигурим нормално функциониране на всички държавни органи и институции“, допълни той.
пари
Според него темповете на нарастване на доходите в бюджетната сфера не могат да следват същите, които се случват в реалния сектор. „Това не е задължително лоша новина, всеки случай по-доброто развитие на икономиката дава възможност и заплащането в бюджетния сектор да следва темпове на растеж – нещо, което не сме могли да си позволим в годините след финансовата криза от 2008-2009 г.“, каза още Владислав Горанов.

снимка: БГНЕС

снимка: БГНЕС

„Ще дойде време вероятно през годините, когато ще растат заплатите с по-голям темп и в останалите сектори, но преди да изхарчим тези пари, трябва да ги произведем“, подчерта финансовият министър „Чуват се много гласове, че темпът на консолидация не е съобразен с икономическия цикъл т.е. че при 3,9-4% ръст на икономиката да се планира бюджет с дефицит не е най-разумното нещо. Има аргументи и в тази посока. В този смисъл над 730 млн. лв. повече разходи за персонал е стъпка, която по моите разбирания е значителна. Дали може още, със сигурност хората, особено заетите в бюджетната сфера, имат желание винаги да получават повече“, заяви Горанов.
финансова измама, пари
Той уточни, че в случая това не са средства на финансовия министър, а на българския данъкоплатец и трябва много внимателно да търсят баланс между необходимостта във всички сектори, защото пенсиите растат с половин милиард. „Някакви проценти ще си каже някой, но това е половин милиард от парите на българския данъкоплатец. Извели сме приоритети, когато съставяхме това правителство и ги следваме стриктно. Претенции за повече винаги ще има и аз винаги съм знаел, че да се прави бюджет в период на икономически растеж, може би е по-трудно, отколкото да се прави в период, в който трябва да се ограничават разходите“, допълни Горанов.
пари
Според него тогава всеки знае, че трябва да търпят определени рестрикции и напрежението в обществото е по-ниско. „За мен фискалната рамка за следващата година е оптимална и най-бързо нарастват заплати там, където сме идентифицирали най-големите проблеми – в средното образование“, каза още министърът на финансите.
Комисия по бюджет и финанси
„Предстоят задълбочени, надявам се смислени, дебати в българския парламент. Имам уверението на нашите коалиционни партньори, с които заедно съставихме правителството, че те са удовлетворени от рамката и бюджетът ще бъде подкрепен в парламента“, коментира Горанов. Той добави, че само народните представители могат да решат какъв ще е окончателният вариант на финансовата рамка за следващата година, но неговите очаквания са, че не би трябвало да има изненади при гласуването и обсъждането на бюджета.
НС, парламент
„Субсидиите на партиите са определени със Закона за политическите партии. Не съм сигурен, че ако се намали, демокрацията ще укрепне. Напротив, има аргументи за обратното, но това е моето лично мнение. Този въпрос трябва да го зададете към политическите лидери на партиите в българския парламент, защото Законът за бюджета отчита и се планира на база на действащото законодателство“, коментира Горанов. По думите му не съществува пречка, ако се приеме за целесъобразно политическите партии да не бъдат финансирани от данъкоплатците, а да търсят друг източник и ресурс, това да бъде решено и средствата, предвидени в централния бюджет за следващата година за финансиране на партиите да останат в резерв и да се икономисат.
пари
„Пак казвам, не може да се гледа едностранчиво на механизма, възприет за финансиране на партиите, тъй като природата не търпи вакуум. В момента, в който финансирането на политическите партии престане да се осъществява по начина, по който е предвидено в закона, е много възможно те да започнат да се финансират по алтернативни методи и зависимостта им от задкулисието нараства“, каза още Владислав Горанов.


Leave A Reply