В последните дни най-големият автомобилен производител в Европа „Фолксваген“ бе подложен на остра критика от новосформирания Европейски парламент. Причината – изборът на концерна да построи бъдещия си завод в Турция, а не в България. Важният за българската икономика въпрос постепенно придоби политически привкус, а страната ни, макар и със закъснение, може да стане свидетел на прословутата европейска солидарност.

снимка: БГНЕС

снимка: БГНЕС

България, която все още е най-бедната страна в ЕС, от години изпитва остра нужда от инвестиция на голяма световна компания, която да даде допълнителен тласък на икономическото развитие. Няма по-подходяща компания, която може да даде поеме тази роля, от немския гигант „Фолксваген“.  Няма и по-подходящ момент за страната ни – България е в поредна година на икономически възход, бизнес средата е повече от стабилна, а кредитният рейтинг отново бе повишен.

инвестиция, ръст, икономика

От друга страна, основният претендент за нов завод на „Фолксваген“ – Турция, е в повече от проблемна и нестабилна ситуация. Страната се управлява меко казано по авторитарен начин, президентът Ердоган нееднократно се е конфронтирал остро с Германия и страните от Западна Европа и САЩ, като в последните си изказвания дори заговори за ядрено оръжие. Рискът от тероризъм, ислямски фундаментализъм и активна инвазия в съседна Сирия засилват още повече международните притеснения от ситуацията в страната.

Всички тези политически фактори са логична причина за ограничаване и избягване на инвестиции, особено от такъв голям мащаб в Турция. Въпреки това стана ясно, че деликатната политическа ситуация в страната не може да влияе на избора на немския концерн. Политиката си е политика, парите са си пари.

снимка: wdr.de

снимка: wdr.de

Управляващите в България и отговорните по преговорите за сделка с „Фолксваген“ неколкократно обявиха, че страната ни е предложила максимално добра оферта според възможностите на европейското законодателство. Тогава защо все пак „Фолксваген“ клони към сделка с Турция? Появиха се редица предположения, като сред най-логичните бяха липсата на опит в автомобилостроенето в България и богатият опит в Турция, където се произвеждат редица други марки коли. Други основни причини, които бяха предположени, са по-големият пазар, повечето работна ръка и по-силното лобиране.

Райнхард Бютикофер, снимка: ЕП

Райнхард Бютикофер,
снимка: ЕП

Оказа се обаче, че последна дума имат парите. От изказването в ЕП на евродепутата от Зелените Райнхард Бютикофер става ясно, че решаващи за избора на Турция са били гаранцията, че с пари на турските данъкоплатци ще бъдат закупени 40 000 автомобила, както и щедрата държавна помощ в размер от 400 милиона евро. Този щедър рушвет, наречен на политически език „държавна помощ“, надхвърля европейските търговски правила и регулации, към които България стриктно се придържа като един коректен член на ЕС. Турция като асоцииран член също има поет ангажимент да спазва тези закони и регулации, но това на практика не се случва. Фолксваген

Политическата намеса на европейските депутати по казуса със завода на „Фолксваген“ определено е закъсняла, но все още има надежда за положителна развръзка за България. Ако този политически натиск от страна на ЕП продължи, можем да станем свидетели на промяна в плановете на „Фолксваген“. Една протекционистка политика за запазване на големи европейски инвестиции в рамките на ЕС би било голямото доказателство за прословутата европейска солидарност и единната политика в полза на всички страни в ЕС.Фолксваген

Европейската солидарност не е и не бива да се асоциира само и единствено с европейските фондове, които потичат към развиващите се държави. Тя трябва да се доказва и с подобни политики на протекционизъм, единство и подкрепа между отделните страни в съюза. Бизнесът си е бизнес, но когато немската европейска компания „Фолксваген“ избира да подкрепя съмнителни политически режими извън ЕС за сметка на развиващите се европейски страни, то определено има нужда от политическа намеса. България отдавна страда от блокирането на продължаващите интеграционни процеси в ЕС като членство в Шенген и еврозоната. Подкрепата за една силна европейска инвестиция като автомобилен завод за 4000 служители би било добър знак от Европа, че България не е трета категория периферна европейска страна.


Leave A Reply