При откриването на възродения храм “Всех Святих” в Русе, премиерът Бойко Борисов заговори за нов мост над река Дунав, който отново ще се строи в най-големия ни дунавски град. Тук възниква въпросът -редно ли е нов мост между двете европейски страни да се строи отново между Русе и Гюргево, или трябва да се избере друга локация за него? Не заслужават ли и градове като Силистра, Тутракан, Козлодуй, Свищов, Лом и Никопол да имат мостове със съседна Румъния?

снимка: Уикипедия

снимка: Уикипедия

Отговорът е много лесен – каквато и локация да изберат управляващите от България и Румъния все ще бъде правилна, крайно необходима и закъсняла. При изследване на гъстотата на мостове по протежението на река Дунав от извора й в провинцията Баден-Вюртемберг в Германия, до делтата й при Черно море, се вижда една ясна тенденция на обвързване на добре развита икономика с добре развита пътна инфраструктура и гъстота на мостови съоръжения. Разликите между нашия долен дял от река Дунав и останалите части от реката са повече от фрапантни. Например в Горен Дунав- Германия, Австрия и Словакия имат общо 159 моста, а средната им гъстота е 6,7 км. В Долен Дунав, към който спадаме и ние има само 6 изградени моста, като между България и Румъния е най-дългата отсечка без мост- цели 307 км.

изготвил: Кристиян Луканов

изготвил: Кристиян Луканов

Мостовите съоръжения са изключително важни за развитието на един регион разделен от голяма река каквато е Дунав, но те не са единствената инфраструктура, от която има нужда. Добрата свързаност на региона и ефективното използване на тези мостове зависи до голяма степен и от прилежащите към тях пътища. В случая при строителство на втори мост при град Русе, нуждата от магистрала, или в най-лошия случай скоростен път до Велико Търново, а от там и София, става още по-крещяща и от сега. Вече имаме лош пример от Дунав мост 2 при Видин, където инфраструктурата от двете страни на границата не е на нужното ниво и прави моста по-малко ефикасен.

Screenshot-36Освен това при строителството на нов мост е важно българското правителство да настоява за справедливо разпределение между България и Румъния на средствата за строителството. Реално поделянето на инвестицията за изграждане на един мост, прави инвестицията двойно по-малка за двете заинтересовани страни. Това трябва да бъде използвано като стимул за строителство на все повече мостове между отделни общини от двете страни на реката.

снимка: Informo

снимка: Informo

Лош пример за разпределяне на инвестициите е Дунав мост 2. Мостът, който е планиран и договарян от правителството на НДСВ и на Тройната коалиция е с изключително неизгодно за България разпределение на финансирането. Бюджетът на проекта от българска страна е 225,145,000 евро, осигурени от европейски фондове, заеми и държавния бюджет, а бюджетът от румънска страна е само 48 млн. евро, включващ отново безвъзмездна помощ от ЕС. Подобно несправедливо разпределяне на инвестициите не трябва да се повтаря. Инвестициите в нови мостове трябва да се разпределят по равно между двете държави, защото мостът се ползва еднакво и от двете страни на реката.Дунав мост 2

Изграждането на повече мостове над река Дунав е сред основните форми за постигане на стратегическото развитие в региона. Осъществяването на тази цел ще доведе до подобрена свързаност между двете страни, по-добър стокообмен и по-добро икономическо развитие на дунавските общини от двете страни на реката.

снимка: Уикипедия

снимка: Уикипедия

Със сигурност е необходимо строителството на повече от един нов мост над Дунав. Идеята за втори мост при Русе е добро начало, но необходимо да се задвижи проектиране и на други мостове при останалите дунавски градове между двете страни чрез едно споделено справедливо финансиране. Едни от най-бедните региони в Европа се намират именно от двете страни на Дунава в България и Румъния. Крайно време е тези хора да бъдат свързани и да се възползват в максимална степен от свободния европейски пазар.

 

 

 

 

 


Share Follow

Leave A Reply