Голяма част от критиките по организацията на тазгодишните изпити са силно преувеличени, заяви в ефира на БНТ министърът на образованието и науката акад. Николай Денков. По думите му има свръхчувствителност по темата.

Според него за  първи път тази година МОН е организирало толкова изпити в рамките на месец, защото за първи път завършват випуски по новия закон. Министърът на образованието призна за пропуски при организацията и провеждането на матурите.

„Да, имахме пропуск, който за щастие не доведе до сериозни последствия. Грешката в НВО по математика за 10 клас не беше в задачите, а в листа с формулите. След проверка се оказа, че в изпита е имало само една задача, за която е трябвало да се използва сгрешената формула. 6 минути след подаването на сигнала са изпратени вярно конвертираните формули. Затова в училищата, в които не е било удължено времето на изпита, ще дадем пълния брой точки за тази задача. В конкретния случай тези изпити не са толкова важни. Ако това се беше случило с изпита за 7 клас, това би било огромен проблем.“, каза Денков.

По думите му провеждането на изпитите след 7 и 10 клас в един и същи ден създават предпоставки за объркване, затова двата изпита трябва да се провеждат в различни дни.

Николай Денков обясни и защо според МОН разказът „Талисманът“ е подходящ за изпита за 7 клас.

„Целта на „Талисманът“ не е да е литературен шедьовър. Има конкретни изисквания към тези тесктове – да не са много сложни, защото са предназначени за всички седмокласници, а не само за елитните гимназии. Предишни години сме имали критики дали разказът не е твърде сложен, така че винаги ще има критики. В деня на изпита получих поздравления от учители за избора на тескта, а след като излязоха подробности за политическата ориентация на автора, дойдоха и критиките. Представете си следващият министър да каже, че не харесва проевропейски настроените автори. Тогава да махнем Георги Господинов ли?“, попита министър Денков.

Той защити и спорния въпрос за пожарникаря, с който не се справиха мнозинството четвъртокласници.

„Темата за пожарникаря е представена едностранно. Учениците учат какво е професия – това е част от тяхната програма. На оценяващите е казано да не приемат само отговора „професия“, приемат и че това работят, подготвени са за това, тренирани са това. Но, ако гори пожар и ние с вас отидем да го гасим, това прави ли ни пожарникари? Ако родител учи детето си, това прави ли го учител? Трябва малко по-дълбоко да се вглеждаме. За мен това е индикация, че трябва по-внимателно да подготвим децата за този тип въпроси, а не да говорим, че въпросът е безсмислен.“ – каза Денков.

По въпроса за началото на учебната година предстои дебат след края на изпитите. Николай Денков увери, че в училищата у нас има достатъчно места за всички украински деца, които пожелаят да се обучават в България следващата учебна година.


Share Follow

Leave A Reply