Американската космическа агенция НАСА обяви, че е открила седем планети извън Слънчевата система (екзопланети), които много приличат на Земята по размер, а на три от тях изглежда, че има вода на повърхността и може би – условия за живот.nasa-logo-web-rgb

„Намирането на следващата Земя вече не е въпрос на „дали“, а „кога“, заяви ръководителят на дирекцията за научни мисии на НАСА Томас Цурбухен по време на специалната пресконференция. „Отговорът на въпроса „сами ли сме във вселената“ е топ приоритет в науката, и откритието на толкова много планети с потенциал едновременно, е забележителен напредък в търсенето му“, заяви той.

Планетарната система обикаля около звездата Trappist-1, която се намира на около 40 светлинни години от Земята и за която досега учените смятаха, че е твърде слаба и не ѝ обръщаха голямо внимание. През миналата година те обявиха, че около нея има поне 3 планети и те бяха първите екзопланети, които астрономите откриват да обикалят около хладна звезда.изтеглен файл

Планетите са разположени толкова близо една до друга, че от повърхността на една от тях могат да се видят останалите – с големината на луни. Три от тях (четвъртата, петата и шестата по отдалеченост от Трапист 1) са разположени в зоната, благоприятна за живот, в която температурите позволяват наличието на вода в течно състояние. Изследователите смятат, че на една от планетите почти сигурно има вода.

Звездата, около която обикалят те, излъчва предимно в инфрачервения спектър и е значително по-малка от нашето Слънце – ако приемем, че то е с размерите на баскетболна топка, тя би била колкото топка за голф.

This artist’s impression shows the view from the surface of one of the planets in the TRAPPIST-1 system. At least seven planets orbit this ultra cool dwarf star 40 light-years from Earth and they are all roughly the same size as the Earth. They are at the right distances from their star for liquid water to exist on the surfaces of several of them. This artist’s impression is based on the known physical parameters for the planets and stars seen, and uses a vast database of objects in the Universe.

TRAPPIST-1 system, NASA

В момента и най-мощният телескоп „Хъбъл“ е насочен към екзопланетите, за да се изследват атмосферата и повърхността им. Космическият телескоп „Кеплер“ също е включен в мисията, като с него се наблюдават промените в светлината и преминаващите наблизо космически тела.

Засега изглежда, че планетите са скалисти и имат водородни атмосфери. Съществува и теория, че са с фиксирани орбити, т.е. не се въртят около осите си, което означава постоянен ден от едната страна и постоянна нощ от другата. Това би имало огромно значение, ако се потвърди, че атмосферата и евентуално водата на повърхността създават условия за живот.maxresdefault

Учените казват, че е възможно около Trappist-1 да има още планети, но е трудно звездата да бъде наблюдавана от Земята. През следващите около две години обаче се очаква да започнат работа новото поколение телескопи, включително космическият телескоп „Джеймс Уеб“, който ще наследи „Хъбъл“. Според учените това създава реална възможност в рамките на следващите десетина години да се започне реално и активно търсене на извънземен живот.

За сега обаче тепърва предстоят допълнителни наблюдения и анализи на планетите, за да се определи дали действително планетите имат вода и потенциални условия на живот. Според учените откритието е значимо не само, защото е първата подобна планетарна система по рода си, но и защото отваря вратата за наличие на планети около още десетки хиляди подобни хладни звезди, с което възможностите за наличие на живот на някоя от тях стават все по-големи.