„Министърът на здравеопазването няма правомощия да иска оставка на управител на Здравната каса“, се казва в съобщение на НЗОК, в което предоставят подробна информация, след като Кирил Ананиев поиска оставката на проф. д-р Камен Плочев.

снимка: БГНЕС

Кирил Ананиев, снимка: БГНЕС

Публикуваме без редакторска намеса информацията, получена от НЗОК:

С множество писма от 2015 г. и последното от 02.02.2018 г., НЗОК е уведомявала многократно Министерството на здравеопазването за задълженията на Българската държава по искове от органите за връзка на съответните държави-членки за възстановяване на разходи по реда на чл. 62 от Регламент (ЕО) № 987/2009.

С писмо, изх.№ 04-04-42 от 02.02.2018 г. проф. д-р Камен Плочев е уведомил министър Кирил Ананиев и зам.-министър Жени Начева за задълженията на България, които НЗОК администира към здравноосигурителните институции на другите държави-членки на ЕС и които възлизат общо на 271 358 066,67 лв. От тях задълженията към германските здравни фондове са в размер на 128 138 187,79 лв. Неприключените задължения, за които до края на 2018 г. изтичат 18-месечните срокове за заплащане, ще бъдат в размер на 207 430 621,17 лв. Съгласно чл. 67, параграф 5 от Регламент (ЕО) № 987/2009, държавите-членки разполагат с 18-месечен срок от получаване на исковете, за да възстановят разходите към осигурителните институции на другите държави-членки за предоставено и авансово заплатено от тях лечение на чужди здравноосигурени лица в лечебните заведения на тяхна територия. След тази дата започват да се начисляват лихви за просрочие и се създават условия за започване на наказателни процедури към съответната държава-длъжник. Към 31.01.2018 г. просрочените задължения на НЗОК към здравните фондове в другите държави членки възлизат на 133 571 232,07 лв.

Писмото, със същото съдържание, което е получил министър Ананиев на 02.02.2018 г., е изпратено до всички парламентарни групи, защото управителят на НЗОК се избира от Народното събрание. Следва да се има предвид, че проф. д-р Камен Плочев е избран за управител на НЗОК с гласовете на всички парламентарни групи, като „за“ са гласували 205 депутати и 1 „въздържал се“. Писмото има само уведомителен характер и целта е депутатите да бъдат запознати с този финансов ангажимент и да се потърси законодателно решение. В годината на първото ни Председателство на Съвета на Европа, дори и частично изпълнение на това задължение на държавата към другите държави-членки, само би подобрило имиджа на България, като коректен и сериозен партньор. Писмото няма характер на документите, с които се инициира нормативно установената актуализация на Закона за бюджета на НЗОК за 2018 г. Управителят на НЗОК знае правомощията, които има съгласно Закона за здравното осигуряване и предложението да се обсъди възможността за прилагане на чл. 23, ал. 1, т. 9 от Закона за здравното осигуряване, а именно да се предвидят целеви субсидии от държавния бюджет за изпълнение на задълженията, които произтичат от прилагането на правилата за координация на системите за социална сигурност, не представлява процедурата за актуализация на Закона за бюджета на НЗОК за 2018г.

Съгласно чл. 19, ал. 4 от Закона за здравното осигуряване предсрочното прекратяване на мандата на управителя на НЗОК става с решение на Народното събрание при определени условия:

  • Влязла в сила присъда за умишлено престъпление от общ характер;
  • Влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ);
  • Системно нарушаване на неговите задължения, неизпълнение на решение на Надзорния съвет или извършване или допускане на извършването от други лица на груби или системни нарушения на задължителното здравно осигуряване;
  • Обективна невъзможност да изпълнява задълженията си като Управител за срок, по-дълъг от три месеца;
  • Подаване на оставка;
  • Смърт

Писмото, предизвикало реакцията на министър Ананиев, не попада в основанията за предсрочно освобождаване на Управителя на НЗОК. Още повече, министърът на здравеопазването няма правомощия да иска оставка на Управител на здравната каса. Неслучайно законодателят е регламентирал избора на Управител на НЗОК да се извършва от Народното събрание. Целта е да се елиминира възможността да се оказва влияние от страна на изпълнителната власт.

 


Leave A Reply