За пръв път от три години насам най-голямата социална мрежа “Фейсбук” отпада от първата десетка на най-скъпите световни марки. Годишната класация Best Global Brands на Interbrand, част от комуникационната група Omnicom Group, отчита при подреждането постигнатите от компаниите финансови резултати през годината влиянието на бранда върху избора на потребителите и способността му да създава лоялност.

фейсбук

В класацията на Interbrand “Фейсбук” заема 14-о място, което е с пет позиции по-надолу в сравнение с 2018 г. Така за една година стойността на марката е намаляла с 12% до 39.9 млрд. долара. До 2017 г. цената на бранда на интернет гиганта постоянно нарастваше, като тогава достигна 8-а позиция в класацията с 48.2 млрд. евро. Година по-късно “Фейсбук” падна с една позиция надолу, а за 2019 г. излезе от топ 10 на най-скъпите марки в света.

снимка: techspot.com

снимка: techspot.com

Спадът на социалната мрежа вероятно до голяма степен се дължи на скандала с консултантска фирма „Кеймбридж Аналитика“ , която неправомерно бе получила достъп до данните на 87 млн. потребители на “Фейсбук”. “Липсата на доверие в дадена марка, ако стигне до сърцевината на нейния бизнес модел, наистина се отразява на марката”, коментира пред WSJ глобалният изпълнителен директор на Interbrand Чарлс Тривейл.

Снимка: EPA

Снимка: EPA

Първите места в класацията на Best Global Brands за поредна година заемат гигантите “Епъл” и “Гугъл”, чиято стойност продължава да расте.

снимка: Getty Images

снимка: Getty Images

Марките им се оценяват на съответно 234.2 млрд. долара (9% ръст за годината) и 167.7 млрд. долара (8% ръст за годината).

снимка: Getty Images

снимка: Getty Images

На трета позиция се класира “Амазон”, който запазва мястото си от миналата година. Стойността на бранда е 125.3 млрд. долара, с 24% повече в сравнение с 2018 г., което е и сред най-значителните ръстове измежду всички 100 марки в класацията.

Дисни

В топ 10 на най-скъпите брандове тази година влиза “Дисни”, който се изкачва с четири позиции, или 11% за годината, до стойност 44.4 млрд. долара. “Компаниите, които се справят добре, са тези, които правят големи залози”, казва още Тревал пред WSJ по повод предстоящото лансиране на стрийминг услугата на “Дисни” .

Според анализа на Interbrand стойностите на марките в луксозния сегмент и ритейл сектора са най-бързо растящите за втора поредна година.


Leave A Reply