В последно време правителството се опитва да играе все по-активна роля в българската икономика. В това число влизат опитите за водеща държавна роля в хазарта, разпространението на печатните медии чрез “Български пощи” и последната идея за създаването на държавна бензиностанция, която да регулира цените на горивата в страната. Всички тези политики изглеждат като поглед към близкото минало, когато голяма част от тези дейности наистина са били държавни. Въпросът е дали новият стар модел на активна намеса на държавата в икономиката ще донесе до повече приходи в хазната, или ще се окаже неуспешен бизнес модел.

Тези нови подходи ще ни дадат пореден отговор на вечния политически въпрос дали държавата е добър или лош стопанин. В случая – дали българската държава е добър стопанин и може да развива публичен бизнес в интерес на гражданите, по същия начин както една частна компания би развила своя бизнес.

снимка: БГНЕС

Един политолог, непознаващ същността на българската партийна система, би определил политиките на българското правителство като леви и социални, въпреки че управляващите партии се определят по-скоро в дясноцентристкия спектър на политиката. В крайна сметка, стига една политика да е добра за гражданите и за бъдещето на държавата, няма значение дали е в противовес с ориентацията на партиите, които я прилагат.

Когато стигнем до последната актуална тема за бензиностанциите, отново трябва чисто философски да си зададем въпроса – може ли наистина една държава да развие успешна верига бензиностанции, която да е напълно конкурентна на частните такива? Има ли достатъчен стимул един държавен чиновник начело на държавна фирма за бензиностанции да развие до такава степен бизнеса, че той да стане равен на неговите частни конкуренти, зад които седят бизнесмени с частен интерес и стимул за лично финансово израстване?

За да отговорим на този въпрос, отново опираме до вечния спор държавата дали е добър или лош стопанин. Със сигурност неутрално мнение по този въпрос няма. Очевидно сегашното правителство вярва, че държавата може да бъде достатъчно добър стопанин, за да управлява успешно една верига бензиностанции. Друг вариант е вярата в конкурентоспособността на подобна държавна бензиностанция. Възможно е в амбицията си за държавна бензиностанция управляващите да виждат сигурен успех заради изключително атрактивните цени, които ще бъдат предлагани на пазара. Тоест дори управлението на този бизнес да не е на нивото на частния сектор, то цените ще са достатъчно привлекателни за клиентите, че те да я предпочетат. Нещо като бензиностанциите на депутата Веселин Марешки – крайно неатрактивни, без реклама, с лошо обслужване, но въпреки това успешни, заради ниските си цени.

снимка: OFFNews

Дежавю е точната дума за предприетите действия по развиване на държавна бензиностанция. Едно връщане към миналото, когато “Петрол” бе държавна бензиностанция. Започналото като частно дружество през 1932 г. се национализира насилствено от новата комунистическа власт и става монополист в предлагането на горива в страната. След промените през 1989 г. то продължава да функционира като държавна фирма “Петрол”. В края на 90-те тогавашното правителство на Иван Костов завършва неговата приватизация и то става отново частно.

снимка: Петрол, фейсбук

Може би наистина има нужда отново от държавни бензиностанции, които да сложат ред в цените на горивата и да се сложи край на уж несъществуващия картел на горивата. Този път очевидно ще се постъпи по правилния и европейски модел – чрез създаване на нова фирма, а не както социалистическата власт одържавява “Петрол” насилствено. Това е и основната разлика в активната роля, която се опитва да играе държавата днес и активната роля, която е играла по време на комунистическия режим. Там нещата са отнемани насила и изкуствено, едно публично предприятие се е сформирало за сметка на частните му конкуренти. Сега нещата са по-различни, а активната роля на държавата в икономиката трябва да е насочена към това да разбива картели, да регулира пазара и да наказва тези, които не спазват закона, не си плащат данъците и изкарват парите си по нечестен или ощетяващ гражданите начин.

А дали държавата днес е лош или добър стопанин, очевидно ще разберем в най-скоро време.

 


Share Follow

Leave A Reply