“Проблемите в бранша ни не са един и два и са трупани с години, когато нямаше реално работещи организации, които да се противопоставят на вредните за нашия сектор нови закони и наредби”, съобщават от Българската асоциация на заведенията и сдружението на заведенията в България. “Динамичната и трудна за всички ни 2020 г. беше истинско предизвикателство, но ние вярваме, че постигнахме страхотни победи и спечелихме войни, водени с години. Проблеми се появяваха от нищото и тепърва трябваше да мислим стратегии, да проучваме вашите настроения и желания и да заявим най-правилната позиция, отсявайки емоциите и страстите, готови да понесем лична отговорност, обвинения и критики за решенията си. С подкрепата на нашите партньори успяхме да изградим мостове между заведенията за обществено хранене и развлечение и държавата. И това се случи след много труд, множество изпратени писма и срещи с премиера, вицепремиерите, министрите на финансите, туризма, труда и социалната политика, здравеопазването, икономиката, народни представители, Европарламент, областни управители, кметове, НАП и всички държавни институции, имащи отношение към проблемите на нашия бранш.
Имаме самочувствието, че след 30 години в момента има организации, които реално поставят проблемите на масата за преговори и успяха да убедят институциите да чуят гласа на предприемача в ресторантьорската, кафе-бар, клубна и развлекателна индустрия.
Най-голямата ни победа обаче беше, че нашият бранш се обедини! Станахме много по-силни и решителни в отстояване на целите си. Това доведе до завист и ни създаде врагове. Но именно това доказва, че сме на прав път”, заявяват от Асоциацията.

Отчет за свършеното през 2020 година от БАЗ и СЗБ:
– Още в началото на 2020 г. доказахме, че Наредба Н-18 е мъртво родена. Първо с интензивни преговори с НАП, започнали още през 2019 г. После с организирането на голям национален протест. След това със становища, доклади и участието в работни срещи с всички ангажирани държавни институции и накрая в Съда. Вследствие на тези наши действия, към момента влизането в сила на Н-18 в този й вид е отменено като наши представители участват в разработването на нов документ, който да направи наредбата работеща.

– Като огромен успех отчитаме началото на промени в данъчната система за нашия бранш. След дълги и трудни преговори поетапно успяхме да убедим държавните институции като антикризисна мярка ДДС за сектора ни да бъде намалено поетапно на 9% до края на 2021 г. – първо за храната, след това за бира и вино и накрая за доставките до вкъщи. Сега трябва всички заедно да убедим държавата, че тази мярка е работеща, дисциплинираща и полезна за всички, за да остане тя за постоянно.

– С активно наше участие беше създаден пакетът „Заетост по три”, който включва: мярка 60/40; подпомагане със сумата от 290.00 лв. за запазване на работното място; нова схема за наемане на безработни лица от Бюрата по труда.

– След втората вълна от COVID-19 и повторното затваряне на заведенията, проведохме активна кампания за допълнителна подкрепа за бранша и служителите ни. В резултат на това Малките и средни предприятия (МСП), засегнати от временните противоепидемични мерки ще получат 20% от оборота си, сравнено със същия период на 2019 г. По наше настояване пък мярката „Запази ме”, по която персоналът от затворените бизнеси получаваше по 24.00 лв. на ден, вече е преработена в 75/0 от трудовото възнаграждение на служителите.

– Работихме активно за намаляване или премахване наемите на държавни и общински имоти, намаляване на тротоарното право и такса смет по време на извънредната епидемична обстановка и два месеца след това. Тук е редно да подчертаем, че всяка община или държавна институция сама взима решение как да постъпи със своите имоти и мерките не са еднакви навсякъде.

– Изготвихме стандарт за работа на ресторанти, кафета, нощни заведения и барове в условия на COVID-19.

– Осигурителният праг за служители в хотелиерство и ресторантьорство беше увеличен на 800 лв., което спомогна за допълнително изсветляване и добрия имидж на бранша, каквато е и една от основните цели на двете сдружения.

– Проведохме срещи за отстъпки с МУЗИКАУТОР и ПРОФОН. Преговорите продължават и през 2021 г.

– За постигането на горепосочените цели беше разгърната и изключително сериозна медийна кампания. В рамките на календарната 2020 г. представители на Българската асоциация на заведенията и Сдружението на заведенията в България имат участие в над 300 интервюта и репортажи в електронни медии и печатни издания. Изготвени бяха близо 100 становища по гореизброените теми, които достигнаха чрез медиите до милиони наши сънародници. Това направи лицата на двете сдружения разпознаваеми, фактор при формиране на общественото мнение и дори част фолклора в социалните мрежи.

снимка: Българска асоциация на заведенията

От Българската асоциация на заведенията подчертват следващите опорни точки на развитие. Според тях ставката от 9% ДДС за сектора трябва да остане за постоянно. Те си постяват за цел да развият организацията на работата по курортите и цялостното решаване на проблемите, които имат предприемачите от нашия бранш в тях. Годината се оказа къса и за отварянето на организациите до всяка община и изграждането на еднакви стандарти за такса тротоарно право и зимни градини. Ще работят за поправка в Закона за здравето и околната среда в частта му за шума, който в момента пречи на нормалната работа.


Share Follow

Leave A Reply