Социалните мрежи са един от най-ефективните инструменти за влияние върху големи маси от хора. В този смисъл те се ползват като площадка за водене на информационни войни. Някои експерти по сигурност обясняват същността на информационните войни с алегорията за костенурката, която трябва да бъде убедена, че черупката ѝ тежи, пречи ѝ много и въобще е страшно демодирана тази защита на гърба ѝ; ако иска да е куул и да се котира, трябва да я премахне завинаги. Тоест, информационните войни целят да убедят противника да мисли и действа по начин, който тихичко премахва защитите му и така неусетно става максимално уязвим.

снимка БГНЕС

Фейсбук е платформа за взаимодействие между хората и въздействие върху обществените нагласи, иначе смело дефинирана като платформа, чиято цел е продуктова реклама. Когато един потребител ползва някакъв сайт, Фейсбук моментално регистрира това и свързва тази информация с много други факти като възраст, интереси, предишни търсения, кредитни карти, конкретни покупки. Данните, които Фейсбук събира обаче, не се ползват само за да ни се предлага реклама. Става дума и за политически маркетинг, и за ангажираност на време в мрежата, тоест за задържане на потребителите да присъстват в мрежата максимално много. Защото колкото повече присъствие, толкова повече печалби за компанията.

Фейсбук платформата има над 2,7 милиарда активни потребители и заплашва да превърне т.нар. „кликтивизъм“, тоест „натрупването на кликове“, в реално обществено въздействие. Натискът на „кликовете“ може да придобие зрелищни измерения, които намират продължение извън виртуалния свят. Тоест, мрежите се превръщат в колби, в които се създават политически процеси.

Сложните алгоритми на Фейсбук за събиране на данни и за комбиниране на потребителите трудно могат да се регулират от някаква външна бюрокрация, която да определя кое може и кое не може в социалните мрежи. В този план Фейсбук разполага с 20 членове на т.нар. Надзорен съвет, създаден преди около година, в който влизат юристи, журналисти и бивши политически лидери от 18 държави. Този съвет трябва да има нещо като квазисъдебна роля и ще представлява опит на Фейсбук да се саморегулира. Въпросният Надзорен съвет, за който много малко се знае, ще трябва да вземе решение в рамките на 90 дни от 21 януари нататък, дали Доналд Тръм ще може да ползва отново профилите си във Фейсбук и Инстаграм. Твърденията на Тръмп, че изборите са откраднати са „разяждащи“, заяви наскоро Бил Гейтс, като уточни, че въпреки всичко Тръмп трябва да се върне във Фейсбук. Бил Гейтс е основен критик на политиката на Тръмп за коронавируса, а през май миналата година Wall Street Journal посочи, че Бил Гейтс е предупредил Доналд Тръмп за възможна пандемия още преди да встъпи в длъжност през 2016 г., призовавайки администрацията му да се подготви.


Share Follow

Leave A Reply