Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще търси възможности да осигури средства за изплащане на дължимите суми към „Автомагистрали – Черно море“, като основната цел е да се осигурят средства за изплащане на заплатите на работниците. Преди ден, на пресконференция в МРРБ, министър Виолета Комитова посочи, че за тази година Агенция „Пътна инфраструктура“ разполага с 382 млн. лв. за текущ ремонт и поддържане. Въпреки ограничения бюджет, предишното ръководство на АПИ е възложило договори за ремонтни дейности за 1,5 млрд. лв., което е 4 пъти повече от заложеното в Закона за бюджета. Нещо повече – до края на април целият наличен бюджет на АПИ е бил разплатен.

снимка: МРРБ

Министър Комитова отбеляза, че сключването на договори за ремонтни дейности, без да е осигурен необходимият финансов ресурс, е практика в сектора. Фирмите са работили срещу аванси, а в края на годината са получавали всичките си пари чрез постановления на Министерския съвет при условие, че има излишъци в бюджета. Това обаче поставя в риск строителните компании, създава несигурност в бранша и условия за разпространението на лоши бюджетни практики. През 2018 г. например АПИ разполага с бюджет от 328 млн. лв., но възлага на фирми работа за 2 млрд. лв., които ги изплаща в края на годината. В бюджета за 2019 г. залага бюджет на агенцията от 420 млн. лв. и по същата схема изплаща в края на годината 1,5 млрд. лв. За 2020 г. са заложени 339 млн. лв. бюджет за АПИ, а в края се изплащат 1,7 млрд. лв. За сегашната година са заложени 382 млн. лв., а са договорени ремонти за 1,5 млрд. лв.

снимка: БГНЕС

Въпреки че не одобрява този подход на възлагане и разплащане, МРРБ ще направи всичко възможно да осигури необходимите средства, за да бъде платено на фирмите, които са работили по договори с АПИ и са си свършили работата, защото от създалата си ситуация са засегнати стотици строители и техните семейства. Министерството е поискало 1,5 млрд. лв. в актуализацията на бюджета, но все още никой не може да даже дали тези средства ще бъдат осигурени.


Share Follow

Leave A Reply